Hollywood gaat dood, en dat is jouw schuld…

Vandaag wil ik het met jullie hebben over misschien wel mijn grootste ergenis wat betreft films. Dus in plaats van als filmliefhebber mijn liefde te uiten over films, ga ik het eventjes andersom doen.

Laten we om te beginnen even de Box Office vanaf 2017 tot en met nu nemen.

Op nummer 1 staat Beauty and the Beast met een opbrengst van zo’n 1,185 miljard euro. Op nummer 2 staat The Fate of the Furious met een opbrengst van 1,158 miljard euro.

Als we naar deze eerste twee films kijken is er één ding waar ze allebei aan voldoen: Enig gebrek aan originaliteit. De ene film is alweer het achtste deel van een uitgemolken filmreeks en de ander is een reboot van een klassieke Disney-film waar behalve wat feminisme en een homoseksuele dansscène er vrijwel niks te vinden is in deze film waar van je denkt ‘Hé, dat heb ik nog niet eerder gezien.’

null
Beauty and the Beast (2017)

Dan gaan we naar nummer 3, waar de film Logan staat. Persoonlijk vond ik dit een heerlijke film, maar dat haalt niet het feit weg dat dit gewoon weer de tiende film is in het X-Men universum. Dus origineel is het dan ook weer niet te noemen.

Nummer 4 vereist eigenlijk weinig tot geen uitleg als ik je vertel dat hier Kong: Skull Island staat. Ook zeker geen slechte film, maar als je originaliteit vergelijkt met een schitterende villa, dan is dit een klein krotje ergens midden in de rimboe van Timboektoe.

Nummer 5 betreft The Boss Baby. Een film waarbij grappen de motor zijn. En als je de trailer niet gezien hebt is er misschien enige mogelijkheid dat er iets te lachen valt. Qua originaliteit is dit tot nu toe de minst ergste. Maar alsnog is een villa alles behalve realistisch.

Goed, originaliteit. De films die het meest bezocht worden bevatten een hoop ingrediënten, behalve dat ene woord. Maar de mensen gaan zoals je ziet massaal naar films toe waar dat ene ingrediënt in ontbreekt.

Nu zeg ik ‘de mensen’ alsof ik het over anderen heb. Maar zal ik eens eerlijk zijn? Beauty and the Beast, Logan en Kong: Skull Island. Ik heb deze films alle drie gezien. Twee heb ik er een 7 gegeven, eentje een 8. Ondanks dat dat hele belangrijke ingrediënt mist.

En ik, ben samen met jullie bezig om Hollywood te vernietigen. Klinkt misschien een beetje overdreven, maar zoals mijn moeder nooit heeft gezegd: ‘Je kunt beter overdreven woorden gebruiken om mensen diep in hun mooie hart te raken.’ Dus. dat.

Hollywood_Sign_Zuschnitt.jpg

Zoals ik al subtiel benadrukt heb is Hollywood stervende. Dat betekent dat het nog niet dood is. Maar dat het einde in zicht is. En met einde bedoel ik dan ook niet het einde van films. Maar het einde van kwaliteit, van meesterwerkjes, van pure films. Van.. originaliteit.

Want bedenk maar eens, als al die mensen, waaronder jij en ik, naar films gaan die niet zo zeer origineel zijn. En de films die wel origineel zijn laten zitten. Dan worden die originele films langzaam verzopen door de enorme hoeveelheid aan uitgemolken, oppervlakkige films. Zie het als Mattie en Wietze. Mattie staat dan voor de films die veel geld in de laatjes brengt. En Wietze staat dan voor de films die origineel zijn en misschien veel minder mensen trekken. Mattie naait Wietze door voor het geld te kiezen. Mattie heeft al het geld en Wietze heeft bijna niks meer. Wietze is ten einde!

Dus wij moeten snel Wietze helpen, we moeten snel naar de kleinere, originele films gaan in de bioscoop voordat zij sterven. Voordat Hollywood sterft en er alleen nog maar superhelden en superheldinnen over zijn.

Persoonlijk vind ik dat lastig. De bioscoop, overigens echt een onwijs toffe bios, waar ik naar toe ga draait alleen films die veel geld opleveren. Zo erg is de Hollywoodtumor al binnengedrongen. Het verspreidt zich overal, totdat het hart stopt. En er alleen nog maar een leeg lichaam is. Dus daarom probeer ik op deze manier ten strijde te trekken!

Dus ik hoop dat dit jouw wake-up call is! Red de toekomst van films! Zorg ervoor dat ook jouw kinderen nog van mooie films in de bioscoop kunnen genieten!

Aangezien we in een post-moderne tijd leven heeft iedereen zijn eigen mening, die vaak zelfs goed onderbouwd kan worden.

Dus laat weten in de reacties wat jouw mening over dit onderwerp is 🙂

12 comments

  1. Wij gaan al heel lang naar de ‘betere’ filmhuizen waar ze juist de bovengenoemde films niet draaien. Die bioscoopknallers kijk ik liever thuis. Originaliteit kun je volgens mij vaker verwachten in films waar het budget wat lager is, omdat het scenario moet verrassen om aan te spreken.

    Persoonlijk denk ik dus niet dat Hollywood stervende is. De films die daar gemaakt worden, zijn voor het grotere publiek bedoeld en blijkbaar is daar behoefte aan. anders zou het in de filmhuizen wel drukker zijn 😉

    Liked by 1 persoon

    • Leuk om te horen! Ik ben ook op zoek naar een goed filmhuis wat niet te ver weg ligt.
      Maar ik vraag me wel erg af of filmhuizen wel een toekomst hebben.

      Ik zou er niet gek van opkijken als er over tien jaar geen filmhuizen meer bestaan maar alles mainstream is.

      Like

      • Daar ben ik niet zo bang voor. Vraag naar alternatievere films zal altijd blijven bestaan. Je ziet ook dat de gemiddelde leeftijd in filmhuizen veel hoger ligt dan bij bijvoorbeeld een Pathé of Kinepolis. Mensen maken er echt een avondje uit van, waarbij er vaak nog een hapje wordt gegeten van tevoren. Filmhuizen zijn er in elke stad ook wel, dus er moet wel een goede voor jou te vinden zijn.

        Liked by 1 persoon

  2. Je vergeet denk ik een belangrijk punt in je verhaal. Hollywood gaat niet dood, omdat er geen originaliteit meer is. Men wordt min of meer gedwongen om op safe te spelen en geld binnen te harken, omdat de markt onder druk staat. En waar komt dat door? Ik denk dat we dat allemaal wel kunnen invullen. Nu wil ik niet de moraalridder uithangen en roepen dat iedereen zijn abonnement bij de nieuwsgroepen maar moet opzeggen, maar het is wel een feit dat studio’s met de rug tegen de muur worden gedrukt en dus niet meer een gokje nemen.
    Overigens zijn er nog genoeg titels die zeker wel origineel zijn, maar niet het grote publiek bereiken. Dat is jammer, maar ook nooit anders geweest. Ze blijven nu alleen nog verder uit het zicht, omdat ze “vroeger” de concurrentie hadden van 2 a 3 blockbusters per jaar en tegenwoordig zijn het 2 a 3 blockbusters per maand.
    Last but not least, originaliteit is leuk, maar een film moet bovenal entertainen. En als dat door een deel 8 of 12 in een franchise wordt gedaan, dikke prima!;-)

    Liked by 1 persoon

    • Deels eens. Er is inderdaad nog wel originaliteit, maar die wordt ‘doodgedrukt’ door de enorme toename aan blockbusters.

      Maar entertainen kan op veel manieren, en ik denk dat een originele, sterke film mij meer entertaint dan een deel 8 of 12. Maar dat is dan natuurlijk puur een kwestie van smaak 🙂

      Liked by 1 persoon

      • Ja, daar heb je helemaal gelijk in. En ik denk dat dat bij mij ook het geval is. Laatst zag ik Nocturnal Animals. Ik vond dat toch wel een originele film en die heeft mij echt ontzettend verrast. Natuurlijk kan je dit dan weer niet vergelijken met een Marvel-film of een Fast and the Furious, maar uiteindelijk vond ik die film veel beter dan die blockbusters. Wellicht heeft het er ook mee te maken dat ik een jaartje ouder word en dat mijn smaak verandert. 😉

        Liked by 1 persoon

  3. Voordat ik reageer, dat zwart op rood voor de comments zorgt voor een zeer slechte leesbaarheid.
    Maar wat betreft je punt. Ik zie eigenlijk alleen de grote films in de bioscoop en de rest kijk ik thuis. Ik denk dat daarom juist die films het meest binnenhalen. De markt is aan het veranderen en als mensen thuis met behulp van Netflix meer content kunnen bekijken dan ze bij kunnen houden dan is het logisch dat ze alleen nog voor heel bijzondere dingen het huis uitgaan…en vaak zijn dat dingen die ze kennen. Originaliteit is er genoeg naar mijn mening.

    Like

    • Wat betreft Lay-Out is het inderdaad een goede tip wat je aangeeft. Alleen is het met WordPress zo dat ik er weinig aan kan doen. Het is of alles of niets als je een kleur kiest. Misschien kan ik nog iets uitvogelen.

      Ik snap wat je bedoelt. Originaliteit is er nog wel, maar het verdwijnt in de bioscoop. En ik weet niet wat de statistieken zijn, maar als mensen diverse originele films bekijken op Netflix, dan is er nog hoop. De bioscoop sterft dan wat betreft originaliteit, maar wat on-demand betreft zijn er nog opties.
      Maar het zou ook kunnen dat mensen op Netflix ook grotendeels voor bekend kiezen. Dat weet ik dus niet.

      Like

Reageer op dit bericht

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s