Recensies van kinderfilms zijn zinloos..

The Lego Batman Movie, The Boss Baby, De Smurfen en het Verloren Dorp; Dit zijn zo’n beetje DE kinderfilms die bij ons in de bios draai(d)en. Binnenkort worden kinderen nog verblijd met Despicable Me 3, Cars 3 en Coco. Laten we het alsjeblieft niet over The Emoji Movie hebben 😦

Kortom; kinderfilms, en met name degene met animaties, zijn er volop. En met succes. Als ik overdag in de bioscoop werk zijn er vrijwel alleen kinderen die een film gaan kijken. Voor kinderen zijn er vaak ook speciale kortingen, wat aantrekkelijker is voor de ouder die het kaartje betaalt.

Van alle kinderfilms van 2017 steekt The Boss Baby er qua opbrengst ver uit; de film heeft tot nu toe wereldwijd al bijna zo’n 500 miljoen dollar binnen gesleept. Dat is meer dan bijvoorbeeld vrouwenmagneet Fifty Shades Darker. In Nederland heeft de film zo’n 6 miljoen euro opgeleverd, en dat is hier meer dan superheldenfilm Guardians of the Galaxy Vol. 2.

the-boss-baby-5804e356b16d9

Als we kijken naar The Boss Baby werd de film nou niet echt de hemel in geprezen. Maar dat was nog lang niet zo erg als De Smurfen en het Verloren Dorp. Een film die nog blij mocht zijn met een 2-sterren recensie en wel veel geld heeft opgeleverd.

In 2016 zien we wel Finding Dory en Zootopia bijna bovenaan staan in de Box Office. Beide films hadden lovende recensies en hebben meer dan een miljard dollar bijeen geschraapt.

Critici worden de laatste tijd bekritiseerd op het feit dat bioscoopbezoek wordt vermeden door slechte recensies. Geldt dit ook voor kinderfilms? In hoeverre zijn recensies verbonden met het bioscoopbezoek van kinderen?

Wat mij betreft heeft het bioscoopbezoek door kinderen altijd te maken met marketing. Het grootste en bekendste voorbeeld daarvan zijn de Minions. Jeweetwel, die idiote, gele wezentjes die de gekste dingen doen. In mijn bioscoop staan de speciale Minions 3D-brillen en de Minions filmbekers al klaar. Maar niet alleen in de bioscoop, ook de speelgoedwinkels, de kledingwinkels en winkels die schoolspullen verkopen profiteren allemaal mee. Eerder dit jaar gebruikte dezelfde filmstudio, Universal Pictures, dezelfde formule voor de Smurfen. Weer gekke wezentjes die de harten van kinderen veroveren.

shareimage.jpg

The Lego Batman Movie die het dit jaar ook goed deed bestaat natuurlijk puur uit marketing. De hele film heeft als fundament speelgoed wat je in zowat elke speelgoedwinkel kunt kopen. Een win-win situatie voor Lego.

Waar kinderen ook komen, de WC-Eend formule sluipt hun tere hersentjes in en nestelt zich daar voor het geval er een nieuwe film over magische WC-Eenden in de bioscoop komt.

Toyogeki-Movie_Toyooka002

Als kind lazen mijn ouders nooit een recensie. Als ik met ze naar de film wilde gingen we gewoon naar een film waarvan de trailer er leuk uitzag. En ik vond het altijd een leuke film.

Ook wanneer er een kinderfilm is afgelopen, bij mij in de bioscoop, lopen er nooit ontevreden kinderen de zaal uit. Een enkeling verlaat weleens de zaal tijdens de film, maar dat ligt dan meer aan het feit dat een film te spannend is.

Kortom, ik denk dat geen recensie op kan tegen de kracht van marketing. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor kinderfilms. Bij volwassenen gebeurt dat de laatste tijd steeds meer. Er is een koude oorlog van critici versus publiek op gang. Maar gelukkig is er nog een grote groep volwassenen die wel afgaat op recensies. Voor kinderen is een trailer, een poster of een broodtrommel al meer dan genoeg.

Recensies oefenen dus vrijwel weinig tot geen invloed op het bioscoopbezoek van kinderen.

 

Ben jij het hier mee eens? Zijn recensies vrijwel zinloos wanneer het kinderfilms betreft?

Bronnen:
http://www.boxofficemojo.com/yearly/chart/?view2=worldwide&yr=2017
http://www.boxofficemojo.com/yearly/chart/?view2=worldwide&yr=2016
http://www.boxofficenl.net/listing.asp?page=release&id=2017

 

6 comments

  1. Wij schrijven nooit recensie voor kinderfilms, omdat wij die films simpelweg nooit zien. Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit wat je zegt. Kinderen laten zich overhalen door wat ze zien en marketing speelt daarbij een hele grote rol. Hoe meer het in het nieuws is, hoe meer ze worden getriggerd om te gaan. En dan nog het liefst met heel veel felle kleurtjes. Ik denk ook niet dat kinderen recensies lezen. Waarom zouden ze ook?
    Wel ben ik benieuwd wat je bedoelt met de koude oorlog van critici versus publiek? Dat ervaar ik eigenlijk niet zo. Want critici zijn toch ook gewoon publiek, die hun mening geven? Ik lees ook best wel wat recensies, maar laat mij daar echt niet altijd door leiden. Wat de één goed vindt, vindt de andere weer slecht.

    Like

  2. Ik denk dat het gedeeltelijk waar is, maar als ouder probeer ik als het kan toch van te voren te controleren of een film wel geschikt is. Over het algemeen gaan we wel naar de film die m’n jongste graag wil zien, maar toch wil ik wat ik vind toch delen.

    Liked by 1 persoon

Reageer op dit bericht

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s