Hollywood en de voedselindustrie

Als het licht uitgaat verschijnt de Coca-Cola reclame Net voordat Spiderman: Homecoming begint wordt duidelijk dat M&M nauw samenwerkt met de nieuwe Marvel-film. Gedurende het verloop van de High-School Spidey film eet Tom Holland nog even een lekkere zak Doritos.

bg_spiderman.png

De Coca-Cola CompanyMars (M&M) en PepsiCo (Dorito’s). Één avondje naar de bioscoop en ik ben meteen een paar van de grootste spelers in de voedselindustrie tegengekomen. En dan heb ik het alleen over wat zich op het beeldscherm vertoont. Dus de bar waar eten wordt verkocht reken ik daarbij niet mee.

Er is een grote kans dat er meerdere voedselproducten zich tijdens de film mijn hoofd in hebben genesteld. Het is niet zo dat ik hier op heb gelet.

Maar na het zien van de ijzersterke documentaire Fed Up is er iets in mij ontwaakt. Naast dat ik zelf nu op mijn voeding let, en alle producten met geraffineerde suiker probeer te vermijden, let ik ook op de macht van de voedingsindustrie. Dan beginnen er mij dingen op te vallen die ik voorheen compleet zou hebben genegeerd.

wpid-fed-up-trailer-header.jpg

Waar vroeger de tabaksindustrie nauw samenwerkte met Hollywood heeft de tabak plaats gemaakt voor voedsel. Nu zijn het de zoete, vette producten die zogenaamd cool moeten zijn.

Het heeft weinig zin om op te noemen in welke films allemaal merken tevoorschijn worden gehaald; dit gebeurt vaak subtiel en onbewust. Let er zelf maar eens op.

Wel wil ik iets concluderen. Ik wil de conclusie trekken dat wanneer ik een film kijk in de bioscoop, op Netflix, op een DVD, of via andere wegen, ik niet alleen betaal voor de film zelf. Maar ik betaal ook voor reclame. Ik geef geld uit aan iets wat de controle van mijn eetlust probeert over te nemen en mij daardoor indirect nog meer geld laat uitgeven. En me natuurlijk ziek maakt.

Wees bewust. Eet bewust. Laat je niet verleiden. Laat je niet misleiden. En al helemaal niet door films.

 

Ik heb geprobeerd zo min mogelijk foto’s toe te voegen van bovengenoemde etenswaren.

4 comments

  1. Films maken is duur. Een deel betaal je met je ticket. Een deel wordt verdient met product placement van onder andere voedselmerken. Voor een overduidelijk voorbeeld moet je letten op de Transformersfilms – die zitten er volgepropt mee. De taak aan een goede filmmaker is het goed verwerken in het verhaal, zodat het niet zo erg opvalt.

    En nee, het is geen conspiracy of manipulatie. Bleh.

    (Betekent overigens niet dat je geen goede punten aandraagt. Product placement in het algemeen zou veel minder moeten. We moeten meer op het voedsel letten. Maar corelatie betekent niet gelijk een causaal verband.)

    Like

    • Dus een dure film zou dan afhankelijk zijn van dergelijke producten? Is er geen ontkomen aan denk je? Of is het de makkelijke weg om een dure film te maken.

      Conspiracy is een groot woord inderdaad. Eentje waar veel mensen automatisch ‘bleh’ bij zeggen. Ik zou dat in eerste instantie ook zeggen, maar wanneer je je verdiept in de juiste bronnen en feiten gaat er toch ergens een lampje branden.

      Like

      • De discussie om product placement in het algemeen in film is een die belangrijk is. Maar dat is weer voor een andere blog.

        Je hebt het over bronnen en feiten, maar in je blog link je nergens naar. Ik ben best benieuwd wat die bronnen zeggen, maar het klinkt nu als een uit zijn verband getrokken feit waarmee je een ongegronde beschuldiging maakt.

        Like

      • Sowieso is de documentaire Fed Up die ik vermeldde en linkte DE bron waar ik veel informatie vandaan haal. In deze documentaire worden interviews gehouden met belangrijke pionnen in de voedselindustrie, met wetenschappers en onderzoekers, met andere mensen als Bill Clinton. Op een gegeven moment wordt de filmindustrie er ook bij gehaald. Daarnaast heb ik een hoop lopen googlen en de subjectieve journalistiek waar feiten worden verzonnen vermeden.

        En de conclusie die ik trek is er eentje die wel discussieerbaar is, dat geef ik eerlijk toe. Deze conclusie is geen feit. Het is een aanname. Daarom vind ik het leuk dat je hier op ingaat 🙂

        Like

Reageer op dit bericht

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s